آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول بدون تفریح، «زن» افسرده و «خانواده» مختل می‌شود اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟ آیا راهی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشهدی‌ها از «روز مشهد» چه می‌خواهند؟

  • کد خبر: ۲۰۳۱۱۰
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
  • ۱
مشهدی‌ها از «روز مشهد» چه می‌خواهند؟
درباره مطالبات شهروندان از روزی که قرار است در تقویم به نام این شهر ثبت شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نزدیک به سیزده سال از انتشار نخستین گزارش روزنامه مردم مشهد با محور اختصاص یک روز به نام «روز ملی مشهد» می‌گذرد. آذر‌۱۳۸۹ بود که در شهرآرا برای اولین‌بار از نداشتن روزی ملی به نام مشهد گله کردیم؛ پس‌از‌آن به نیابت همه زائران و مجاوران و دوستدارن مشهد، در گزارش‌های متعدد نام‌گذاری روزی به نام مشهد در تقویم رسمی کشور را پیگیری کردیم.

رفته‌رفته درج روز ملی مشهد در تقویم رسمی کشور به یک مطالبه عمومی تبدیل شد و رسانه‌های دیگر نیز به جرگه مطالبه‌گران این روز برای پایتخت معنوی ایران پیوستند. این درخواست‌ها اگرچه در فرایند لاک‌پشتی انتخاب روز مناسب و واحد در استان قرار گرفت، در نهایت دهم مهرماه پارسال به خروجی نهایی منجر شد؛ خروجی‌ای که بر‌اساس آن دهم دی‌ماه به‌عنوان روز ملی مشهد از سوی شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شد.

همان روز آیت‌ا... سید‌احمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در استان در صد‌و‌سی‌و‌ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان‌رضوی علت انتخاب این روز به‌نام مشهد را چنین بیان کرد: در تعیین روز‌ملی شهرها، معیار همان حرکت‌های انقلابی مردم در شکل‌گیری، پیروزی یا حفاظت از انقلاب‌اسلامی است؛ به همین‌دلیل در تقویم باید روزی مشخص شود که شاخص‌ترین نماد پایمردی مردم مشهد بر آرمان‌های انقلاب در آن روز صورت گرفته باشد.

با این مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان، بارقه‌هایی از امید در دل شهروندان ایجاد شد که حالا پس از شهر‌های شیراز، ایلام، اردبیل، کرمانشاه، زنجان، همدان، گرگان، قزوین، اصفهان، تبریز و بوشهر، مشهدی‌ها هم برای داشتن یک روز در تقویم حرفی برای گفتن دارند؛ اما آنچه امروز، یعنی دهم دی‌ماه، شهروندان مشهدی به‌عنوان دغدغه‌شان درباره روز مشهد مطرح می‌کنند، نگرانی از طولانی‌شدن روند تصویب نهایی این روز به نام مشهد در پایتخت است؛ موضوعی که به اذعان برخی از شهروندان می‌تواند دوباره پرونده روز ملی مشهد را مشمول فرایند اداری و رفت‌وبرگشت میان متولیان امر در پایتخت سیاسی و معنوی کشور کند. البته شهروندان در‌این‌باره درخواست‌ها، پیشنهاد‌ها و حرف‌های دیگری هم در گپ‌و‌گفت صمیمانه با خبرنگار شهرآرا بیان می‌کنند.

ساعت ۸:۳۰ خیابان فداییان اسلام

تنها یک نام در تقویم نباشد

روی باغچه کنار پیاده‌رو در انتهای خیابان فداییان اسلام نشسته است؛ از ترازویی که مقابلش قرار گرفته، مشخص است که با همین وسیله امرارمعاش می‌کند؛ به سراغش می‌رویم. آقای حسینی وقتی متوجه می‌شود که قرار است دهم دی‌ماه به‌عنوان روز ملی مشهد در تقویم درج شود، خواسته‌هایش را این‌طور بیان می‌کند: روز ملی مشهد نباید تنها به درج یک نام در تقویم منحصر باشد. مسئولان باید بتوانند با استفاده از این اعتبار برای مشهد مطالبات بر زمین مانده را احیا کنند. جوانان ما با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فرصت روز ملی مشهد باید این امکان را فراهم کند که اعتبارات بیشتری در حوزه کارآفرینی و اشتغال به سمت مشهد سرازیر شود.

توجه به حاشیه شهر

کمی آن‌طرف‌تر آقای حیدری هم وارد این گفتگو می‌شود. این شهروند معتقد است که مسئولان باید توجه بیشتری به حاشیه شهر داشته باشند. مشهد شهری زیارتی است و همواره از زائران زیادی میزبانی می‌کند. مسئولان باید علاوه بر درج روز ملی مشهد در تقویم، امکانات بیشتری را برای خدمت‌رسانی به زائران در نظر بگیرند.
او بیان می‌کند: در همین بولواری که ایستاده‌ایم و زائرپذیر هم هست، یک سرویس بهداشتی عمومی وجود ندارد. در ذیل روز ملی مشهد باید به موضوعات ریز و حاشیه شهر هم توجه شود و مسئولان فقط روز ملی مشهد را در حد کلان و اعتبارات ویژه نبینند.

پیگیری بن‌بست‌ها

آقای ایزانلو، دیگر شهروند مشهدی، اما به این مسئله نگاه متفاوتی دارد. او می‌گوید: در حقیقت نام‌گذاری یک روز به نام مشهد در تقویم باید فرصتی باشد تا کار‌هایی که از قبل پیگیری شده و به بن‌بست رسیده است در اولویت پیگیری و اجرا قرار بگیرد؛ برای مثال موضوع ساخت بیمارستانی قبل از میدان‌بار رضوی را مطرح می‌کنم.
او می‌گوید: چرا نباید مردم در حاشیه شهر به یک بیمارستان عمومی دسترسی داشته باشند؟ این مطالبه سال‌هاست که از سوی شهروندان ساکن در حاشیه شهر و حومه شهرک شهید رجایی و میدان‌بار رضوی مطرح می‌شود، اما هنوز به‌بار ننشسته است.

ساعت ۱۰:۳۰ میدان ۱۵ خرداد

دیدار با رهبر‌معظم‌انقلاب

شهروند دیگری که به گفت‌وگوی ما درباره روزملی مشهد می‌پیوندد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شرفی است؛ شهروندی که نخستین خواسته مردم مشهد هم‌زمان با روز ملی مشهد را دیدار عموم مردم با رهبر‌معظم‌انقلاب می‌داند. همواره در مناسبت‌های مختلف اقشار و گروه‌های نخبه، فرهنگی و... با رهبر‌معظم‌انقلاب دیدار می‌کنند. باید روز ملی مشهد بستری را فراهم کند که همه مردم یا دست‌کم نمایندگانی از آن‌ها بتوانند با رهبری دیدار کنند.

او البته توجه بیشتر به مشکلات اقتصادی و معنوی مشهد را هم موضوع دیگری می‌داند که باید ذیل این نام‌گذاری به آن توجه شود: مشهد به‌عنوان یک شهر زیارتی از کمبود برخی زیرساخت‌ها در حوزه زائر رنج می‌برد. مهم‌ترین مسئله در حوزه زائر، اسکان ارزان‌قیمت است. دومین موضوع این است که باید این امکان برای همه عاشقان امام‌رضا (ع) فراهم باشد تا اگر هم از نظر اقتصادی خیلی‌ها هنوز یک‌بار هم نتوانسته‌اند به پابوسی مرقد مطهر امام‌هشتم (ع) بیایند، شرایطی برایشان فراهم شود تا با سفر ارزان‌قیمت به مشهد مشرف شوند.

ساعت ۱۱:۳۰ خیابان امام رضا (ع)

توجه به تفریحات زنانه

خانم دانش هم به‌عنوان نماینده‌ای از جامعه زنان مشهدی معتقد است که داشتن امکانات تفریحی از خواسته‌های زنان مشهد است.
به گفته او، تخصیص امکانات بیشتر برای بانوان، توسعه پارک‌های بانوان و ساخت مجتمع‌های ورزشی ویژه زنان از مواردی است که باید با محوریت روز ملی مشهد بیشتر از قبل پیگیری شود.
خانم دانش تأکید می‌کند: تحقق این مطالبات نیازمند پیگیری ویژه از سوی مسئولان برای جذب اعتبارات بیشتر است.

فرصتی برای هم‌افزایی

آقای رجبیان یکی از کسبه این حوالی است؛ مدت‌هاست در این راسته پرتردد مغازه کفاشی دارد. این شهروند نگاه دیگری به درج روز ملی مشهد در تقویم دارد. او معتقد است انتخاب این نام برای مشهد و مشهدی‌ها در حقیقت ظرفیتی است که باید بیشتر شهروندان را در کنار هم قرار دهد. باید انتخاب این روز در تقویم به نام مشهد هویت ما را زنده کند، یعنی نگذارد ما به هم و مسائل هم بی‌تفاوت باشیم. باید بیشتر در کنار هم باشیم و از هویت‌شهرمان دفاع کنیم.

پیگیری مطالبات جوانان

آقای هاشمی هم به‌عنوان نماینده جوانان حرف‌هایی برای گفتن دارد. اینکه مسئولان بیشتر به فکر جوانان باشند. اشتغال و ازدواج از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند ذهن یک جوان را درگیر کند. مسئولان باید با انتخاب روز ملی مشهد برنامه‌های مدونی برای اشتغال و ازدواج جوانان داشته باشند. او بیان می‌کند: چه خوب است که با انتخاب روزی به نام مشهد برنامه و بسته فرهنگی درستی طراحی شود و همه دغدغه‌های یک جوان در آن دیده شود. این برنامه باید در کشور مطرح شود و مشهد پیشتاز در اجرای این طرح موفق باشد.

ساعت ۱۳:۰۰ خیابان احمدآباد

تکمیل کار‌های برزمین مانده

خانم تشکری یک دغدغه‌مند حوزه ناباروری است. او به پتانسیل‌های مشهد در زمینه درمان زوج‌های نابارور اشاره می‌کند و معتقد است بااین‌همه ظرفیت پزشکی و امکانات برای اطلاع‌رسانی درمان زوج‌های نابارور، در حق مشهد ظلم شده است. این شهروند می‌گوید: اسم روز ملی مشهد که به میان می‌آید، همه گمان می‌کنند باید اتفاق خاصی بیفتد، یا اعتبارات خاصی به سمت مشهد سرازیر شود. کاش ذیل این روز کار‌های بر‌زمین‌مانده و عقب‌مانده را تکمیل کنیم.

او ادامه می‌دهد: در همین مشهد خودمان کار‌های بزرگی در زمینه ناباروری زوج‌ها و درمانشان صورت می‌گیرد، اما اطلاع‌رسانی‌ها آن‌طور که بایدوشاید نیست. کاش همه با هم در شناساندن مشهد به‌عنوان قطب درمان ناباروری گام برداریم.

طرحی برای ثبات بازار

آقای ایوبی کاسبی است که بر لزوم ثبات قیمت‌ها در بازار تأکید می‌کند و می‌گوید: کاش بتوانیم به‌عنوان اولین شهر کشور در تثبیت قیمت‌ها در بازار قدمی برداریم.
به اعتقاد او می‌توانیم طرح، برنامه یا شکل نظارتی خاصی را تدوین کنیم که دست دلالان از افزایش قیمت بی‌رویه برخی کالا‌ها کوتاه شود.

او بیان می‌کند: همه کارها، ذیل نام روز ملی مشهد که نباید به کار‌های فرهنگی ختم شود.
آقای ایوبی، به مشکلات اقتصادی و معیشتی روزافزون مردم ایران اشاره می‌کند و معتقد است همین‌که در حوزه بازار و اقتصاد هم طرحی بدهیم که در مشهد اجرایی شود و موفق باشد خودش می‌تواند شهر ما را در کشور و حتی دنیا نمونه کند.

توجه به نیازمندان

خانم لکزیان، اما انتخاب دهم دی‌ماه به‌عنوان روز ملی مشهد را فرصتی می‌داند که مددجویان کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و بهزیستی و خانواده‌های زیرپوشش بنیاد‌شهید بدون هیچ مشکلی بتوانند به حق و حقوقشان برسند، واریز حقوقشان دیروزود نشود، مستمری‌شان را به‌موقع و متناسب دریافت کنند و در گرفتن وام‌های جانبی سفر به عتبات از سوی بنیاد شهید حمایت شوند. او می‌گوید: انتخاب یک روز به نام مشهد باید بتواند جامعه شهری و شهر و شهروندان را به‌گونه‌ای از قبل متمایز کند. البته او نیز این را اضافه می‌کند که مسئولان شهر و نمایندگان مجلس باید برای ثبت هر‌چه‌سریع‌تر این نام به تقویم ملی تلاش کنند تا فرایند درج نام روز مشهد از سوی تهران مشمول گذر زمان و فرایند‌های اداری نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
FH750
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
0
0
«روز» نه قیمت ها رو پایین میاره نه قیمت اجاره مسکن

بیخودی سر مردم مشهد رو گرم نکنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->